BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, December 31, 2009

..tAhuN bAru...

Hmm....dah masuk 2010 dah kan??? Macam tak sangke plak...

Nak tahu tak azam baru saye???
Azam baru saye ialah....

* Ingin mendapat keputusan cemerlang...

Sebenarnye ada ag....
tapi... tak leh gtaw lar....
sorry erk....

Pyzam Glitter Text Maker
Glitter Graphics Maker & MySpace Layouts

...LaGi LiRiK LaGu...

Cun Saja~ Sleeq


Chorus:-
Lagu ini bukan di radio setiap hari untukmu
Lagu ini tidak perlu kau kembali kepadaku
Lagu ini hanya ingin kau fahami ku sudah teruskan hidupku
Semuanya cun saja

Tak perlu tinggalkan pesanan
Tak perlu buat panggilan
Ku tak perlu lagi kalau kau cuba mintak maaf
Lupakan sahaja
Diriku cun saja


Duduk di rumah seorang saja
Menulis lagu cinta
Menggunakan kisah ini tuk ceritakan

-Chorus-

Alyph:
Cun hidupku kini cun saja
Sejak kita memang cun semuanya
Sejak pisah itulah permulaannya untukku berhati-hati dgn buaya
Ngap ngap pendirianku tegap
Jumlah kali kita bertengkar memang genap
Untuk aku ke tahap ini silap kita memang patut sama-sama kene sepak pak pak
Tapi bukan niat aku tuk salahkan dirimu
Aku sedar ku juga ada kekuranganku

Tapi kalau bersifat mementingkan diri sendiri untuk kebaikkan bukan kurang ajar itu

Duduk di rumah seorang saja
Mengarang lagu cinta
Dengan mengembalikan kisah kitakan tapi jangan perasaan
Ohh..


Walaupun ini bab yang baru ada masa arah ku tak tentu
Tetap rindu kehadiranmu, tidak patut
Kerna ku takut

-CHORUS-

Lagu ini,
Tandanya kamu masih sayangkan ku
Walaupun sudah tidak bersama lagi

Lagu ini,
Tandanya ku masih rindukanmu
Walaupun sudah tidak bersama lagi

Lagu ini,
Dengan lagu ini ku ingin memberitahu kamu bahawaku okay
Aku okay

Lagu ini,
Dengan lagu ini ku ingin memberitahu kamu jangan cakap tak boleh

-CHORUS-

Wednesday, December 30, 2009

...LiRiK LagU...

Saye ada suka beberapa lagu ni....


Antaranya...............

Wali Band~ Cari Jodoh

Apa salahku apa salah ibuku
Hidupku dirundung pilu
Tak ada yang mau dan menginginkan aku
Tuk jadi pengobat pilu
Tuk jadi penawar rindu
Tuk jadi kekasih hatiku


*
Timur ke barat selatan ke utara
Tak juga aku berjumpa
Dari musim duren hingga musim rambutan
Tak kunjung aku dapatkan
Tak jua aku temukan
Oh tuhan inikah cobaan

**
Ibu-ibu bapak-bapak
Siapa yang punya anak
Bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku

***
Pengumuman-pengumuman
Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku kekasih hatiku
Siapa yang mau

Back to *, **, ***

Ibu bapak punya anak
Bilang-bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku

Back to ***


D' Masiv~ Merindukanmu

Saat aku tertawa diatas semua
Saat aku menangisi kesedihanku

Aku ingin engkau selalu ada
Aku ingin engkau aku kenang


Coda
Selama aku masih bisa bernafas
Masih sanggup berjalan kukan slalu memujamu
Meski ku tak tahu lagi engkau ada dimana
Dengarkanlah aku kumerindukanmu


Saat aku mencoba merubah segalanya
Saat aku meratapi kekalahanku


Aku ingin engkau selalu ada
Aku ingin engkau aku kenang



Back to coda



...KeLeNgKaPaN sEkOlAh...

Selepas beberapa hari merancang, akhirnya pegi jugak beli barang sekolah....


Saye pergi dengan kakak kedua saye,kak fizah...

Saye ada suka satu kasut cari merata tempat tak jumpa2....

Akhirnya jumpa jugak....

lepas tu,saye pegi beli bag pulak dekat THE STORE...

Nak tahu bag saye warna ape???

Bag saye warna.....KOKO....

...bUfDaY mAmA...


Only for you MAMA....

Sweet 53....
Harap MAMA dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki...
AMIN....

Semalam kami adik beradik wat kejutan dekat mama....kami semua berkumpul dekat umah my eldest sister,kak iza....

...cArA mEnGaTaSi WaJaH sEmBaP...

5 Cara Mengatasi Wajah Sembap

Lembur hingga malam, ditambah lagi harus menjamu relasi di kelab malam, seringkali membuat Anda terbangun pada pagi hari dengan wajah sembap. Mata bengkak, lingkar mata kehitaman, kulit mengalami dehidrasi, dan lain sebagainya. Namun selalu ada cara untuk menyembuhkannya dalam sekejap, agar Anda siap kembali bekerja dengan wajah segar.

* Untuk menghilangkan lingkar hitam di bawah mata, pilih
concealer yang creamy dengan warna lebih terang daripada warna kulit Anda. Aplikasikan setelah mengenakan foundation sehingga Anda tidak menggunakannya terlalu banyak, dan berikan setitik hanya pada sudut dalam mata Anda dan sepanjang area yang gelap.

* Untuk mengurangi sembap pada pagi hari, kompres wajah dengan air dingin selama 10-15 menit untuk mengurangi sembap atau bengkaknya. Menggunakan kompres dari sekantung kacang beku yang dibungkus handuk kertas juga boleh. Atau, gunakan bronzer atau blush on berwarna kuning kecoklatan di bawah tulang pipi dan sapukan ke arah luar.

* Untuk mengempiskan mata yang sembap, lakukan saja trik kuno: menempelkan teh celup yang sudah didiamkan semalam ke bagian tersebut. Kafein pada teh akan mengecilkan pembuluh darah, zat tannin-nya mengurangi peradangan, dan tekanannya akan menurunkan kepadatan sembap. Untuk kondisi darurat, celupkan kantung teh ke dalam air mendidih, lalu dinginkan di dalam kulkas sebelum menempelkannya di kelopak mata.

* Untuk melembapkan kulit yang mengalami kekeringan dan dehidrasi, cobalah menggunakan moisturizer yang dilengkapi dengan
self tanner. Hal ini akan menetralkan kulit yang pucat, dan menambahkan kilau pada kulit.

* Tambahkan kilauan untuk membuat kulit benar-benar segar. Sapukan sedikit shimmer cream tepat di sudut dalam mata Anda. Untuk yang berkulit cenderung gelap, gunakan warna keemasan. Untuk yang berkulit lebih pucat, bayangan silver atau warna mutiara akan lebih pas. Terakhir, campurkan merata dengan kapas.

..TiPs AgAr WaJaH TiDaK BeRjErAwAt...

Hari ni saye surf internet pastu saye ada jumpa beberapa tips agar jerawat hilang....




Tips Agar Wajah Tidak Berjerawat

Jerawat merupakan penyakit inflamasi kelenjar minyak yang dapat menyerang beberapa bag tubuh kita terutama wajah , dada atas & punggung.

Penyebab & faktor pencetus :
- makan makanan berlemak
- pemakaian kosmetik / pelembab yang mengandung minyak
- jarang membersihkan muka yang kotor & berminyak
- stress
- kurang tidur / istirahat
- cuaca & udara yang terlalu panas
- untuk wanita biasanya pengaruh hormal dapat timbul 1 minggu sebelum haid

Tips-tips untuk mencegah jerawat :
- hindari semua faktur penyebab jerawat
- hindari mencuci muka secara berlebihan dengan air panas
- hindari keg di bawah terik matahari
- cukup istirahat / tidur
- hindari olahraga berlebihan yang mengeluarkan keringat
- bersihkan wajah apabila kotor

Kosmetik yang boleh dipakai :
Pakai krim malam untuk kulit berminyak / berjerawat, cuci muka dengan sabun jerawat yang berptl 5, pakai krim jerawat berbentuk gel , pakailah bedak tabur & hindari bedak compact karena mengandung minyak. Hindari pemakaian pelembab.

Tuesday, December 29, 2009

...PeTuA mEnCuCi HaTi...

PETUA DR FADZILAH KAMSAH



1) Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"

2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur, Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3) Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4) Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5) Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

...TaTa CaRa dIdIk DiRi SeNDiRi....

  1. TIPS INI ADALAH DARIPADA DR.FADZILAH KAMSAH
  • Amalkan apa2 yg baik (juga amalan2 baru) selama 21 plus hari berturut2 Rasullullah (saw) bersabda, setiap amalan yg diamalkan sekitar 21-30 hari, continuously, akan menjadi tabiat and kalau tak, ilmu itu akan mati.
  • Buang segala rasa hasad dengki, dendam & lain2 yg negative emosi2 ini akan membenarkan otak release excessive adrenaline, cortisone & toxine yg mana boleh membawa kepada beberapa penyakit cepat letih, wajah cepat nampak tua sebelum waktunya), selalu sakit perut & etc

Monday, December 28, 2009

...KeK LApis SaRaWak...




KEK LAPIS SARAWAK


Bahan A
[Dipukul kembang dan ringan]
250 gm susu pekat
250 gm butter

Bahan B
6 biji telur sejuk gred A [kalau gred B..gunakan 7 biji]
1 cawan gula halus
2 cawan tepung Naik Sendiri
1 s/k Vanilla
1 s/k ovallate

Bahan C

Kurma/asam flake/prune/kismis/coklat chips

Cara-caranya

1. Pukul gula dan telur satu persatu sehingga kembang dan gebus /ringan..
2. Masukkan bahan A, ovallate dan esen vanilla. Kacau rata.
3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga habis.
4. Panaskan oven api atas [suhu 170'C]
5. Masukkan 2 sudu besar adunan dalam loyang yg telah dilapikkan kertas minyak.
6. Bakar sehingga masak [10 minit]
7. Lapiskan dengan apa2 pilihan bahan C.
8. Ulangkan step sehingga adunan habis.

CrEaM cArAmEl....




CREAM CARAMEL

Karamel
100 gm gula castor
60 ml air

Panaskan gula castor dan air di dalam bekas (seeloknya acuan kuih sendiri) dengan api yang perlahan....biarkan sehingga semua gula larut dan seterusnya ia bertukar ke warna dark brown. Sekali sekala goyang2kan acuan untuk meratakan gula tadi. Tak perlu dikacau. Biarkan ia larut sendiri. Kemudian angkat, dan sejukkan sebentar di dalam peti sejuk. Sekadar 5-10 minit sahaja sehingga karamel itu keras sedikit. (Untuk mempercepatkan proses, letak bekas dalam acuan lain yang berisi air sejuk). Boleh lengser sedikit mentega di tepi acuan supaya proses mengeluarkan nanti menjadi lebih mudah.

Bahan Kastard

2 biji telur 4 biji merah telur 115 gm gula castor 1/2 sudu teh esen vanila 500 ml Susu Segar/UHT Milk - dipanaskan bersama sedikit kulit limau nipis

Cara Penyediaan

Letakkan semua telur, gula, esen vanila ke dalam bekas. Kacau dengan perlahan sahaja sehingga gula larut. Sementara itu, panaskan susu (tidak perlu sampai menggelegak) dan tuangkan ke dalam adunan tadi sambil dikacau. Tapiskan adunan ini dan tuang ke atas karamel yang telah beku tadi. Sementara itu, jgn lupa panaskan oven bersama sebekas air (utk tujuan steam bath) atau boleh gunakan air panas. Letakkan acuan tadi ke dlm bekas berisi air panas dan bakar selama 1 jam atau sehingga masak. Jika nampak adunan masih bergoyang, tambahkan masa sedikit. Bila masak, sejukkan sebentar dan simpan di dalam peti sejuk. Bila dah betul-betul sejuk, baru keluarkan dari acuan.

BiTtErBaLlEn NaSi...


Setiap hari saye loading tentang pelajar cemerlang....


So,hari ini saye try cari beberapa resipi....

Nak tahu tak???


BITTERBALLEN NASI
Sumber : Majalah Sedap

BAHAN-BAHAN:
2 ulas bawang putih - dicincang
2 sudu makan tepung gandum
150 ml air
1 ketul kiub ayam (boleh kurangkan kpd ½ kiub jika tak nak rasa masin)
3/4 sudu teh garam
¼ sudu teh serbuk lada sulah
300 gm nasi putih
25 gm lobak merah - dipotong dadu dan direbus
25 gm sayur buncis (5 batang) - direbus dan dihiris halus
30 gm keju parut
2 sudu makan marjerin untuk menumis
Minyak untuk menggoreng

BAHAN SALUT:
1 biji telur
75 gm tepung goreng serbaguna

CARA-CARA:
1. Tumis bawang putih sehingga naik bau. Masukkan tepung gandum. Kacau sehingga berketul²..
2. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga licin..
3. Masukkan kiub ayam dan lada sulah.. Kacau lagi..
4. Masukkan nasi, lobak merah, buncis dan keju.. Kacau sehingga bergumpal..
5. Bantukkan bulat dan celupkan di dalam telur dan gulingkan di atas tepung goreng.. Lakukan sekali lagi..
6. Goreng sehingga kuning keemasan..

PENDIDIKAN ANAK


Sebagai ibu bapa, sudah tentu kita ingin memberikan pendidikan yang terbaik untuk anak-anak kita. Dan hal ini dapat di lakukan dengan pelbagai cara, memilih sekolah yang bagus untuk anak-anak kita, menerapkan teknik pembelajaran yang sempurna dan sebagainya.

Pendidikan anak juga sepatutnya bermula dari rumah lagi, malah sewaktu anak-anak kita bermain di taman permainan juga kita sepatutnya menerapkan nilai-nilai pendidikan untuk anak kita. Dari segi cara mereka beradaptasi dan dari segi sosiologi dengan rakan sebaya di samping tujuan-tujuan lain seperti bermain, berkongsi dan merasakan “menang dan kalah” di samping melatih kretiviti anak, melatih menjaga prilaku dan tahap kekasaran pergaulan sesama rakan.

Sebagai ibu bapa, kita hanya berusaha membangunkan asas pendidikan yang kuat untuk mereka termasuk mental-spiritual dan kita juga harus memberi teladan yang baik untuk anak kita.

Demi untuk pendidikan anak-anak juga kita tidak hanya memikirkan IQ anak saja tetapi kita berusaha membentuk keseimbangan antara IQ dan EQ (kecerdasan emosional seseorang yang dipengaruhi oleh lingkungan), kerana dengan EQ tinggi anak diharapkan dapat menghadapi kesukaran dalam segala masalah hidup dengan bijak walaupun anak itu hanya memiliki IQ yg rendah, dia mampu menghadapai kegagalan dan belajar mengambil teladan dari kegagalan tersebut. Pada seseorang yang memiliki EQ rendah sedangkan berIQ tinggi, atau di atas rata – rata akan mempunyai kecenderungan yang tidak sihat untuk menguasai emosi.

Apapun usaha dan harapan kita sebagai ibu bapa pada anak-anak, harus diingat bahawa itu adalah kehidupan anak-anak kita dan bukan milik kita, kita sepatutnya membimbing mereka untuk membuat pilihan yang betul dan bukan mendesak anak-anak kita untuk mengikut kemahuan kita. Semua orang/ibu bapa inginkan anak-anak mereka kreatif dan boleh berdiri atas kaki sendiri.

Sekian.

10 TeKnIk DaYa InGaTaN...

10 TEKNIK DAYA INGATAN


1. Pemecahan Kepada Kumpulan (Chunking)

- Beberapa butir maklumat yang tidak berkaitan dikumpul menjadi satu kumpulan mengikut keseragaman tertentu

- Purata chunk yang mampu diterima mental ialah 7 dan paling banyak, 9

- Ia memerlukan irama tertentu supaya lebih diingati disamping mengurangkan kebosanan

2. Gabungan Huruf Pertama

- Setiap huruf awal digabungkan menjadi satu perkataan yang bermakna

- Gabungan huruf ini juga mempunyai susunan tertentu yang ada fungsinya

3. Daya Imaginasi

- Bahan lisan boleh digantikan kepada bahan lukisan dengan pembentukan w atak-watak dibayangkan dalam fikiran. Ianya diberi gambaran supaya lebih jelas.

- “Visual is more powerful than verbal” Daya ingatan dapat dipertingkatkan sekiranya sesuatu maklumat itu diberi ga mbaran melalui daya imaginasi kerana ia lebih jelas serta kekal kalau diban dingkan dengan maklumat dalam bentuk lisan.

4. Mempunyai Makna

- Beberapa maklumat itu boleh dibuat pembahagian mengikut kumpulan tertentu berdasarkan fungsi yang sama

- Maklumat yang ingin dingati boleh dihubungkaitkan supaya dibentuk dalam satu ayat

- Sekiranya maklumat yang ingin diingati adalah terlalu panjang, hubungkait boleh dilaksanakan dengan membentuk satu cerita.

5. Membuat Peta Minda

- Penggunaan satu imej sahaja sudah dapat menjelaskan beribu-ribu perkataan serta menambahkan daya ingatan seseorang.

- Kata kunci berada hampir di bahagian tengah dan idea yang kurang penting berada di bahagian penghujungnya.

- Setiap perkataan hendaklah ditulis dengan huruf besar.

- Setiap perkataan ditulis atas setiap garisan dan setiap garisan hendaklah bersambung dengan beberapa garisan berkaitan.

- Perkataan-perkataan disusun mengikut ruang yang berkaitan.

- Gunakan warna yang terang.

- Peta minda dihasilkan secara bersahaja.

6. Cara Lokasi

- Mestilah berdekatan dengan beberapa ciri-ciri kesinambungan semulajadi.

- Lokasi yang mudah digambarkan.

- Tempat itu boleh berupa tempat yang benar-benar wujud atau rekaan se mata-mata.

7. Penggunaan Kata Kunci

- Perkataan yang hendak diingati digantikan dengan perkataan yang lain tetapi mempunyai persamaan makna.

- Beri gambaran mental pada kata kunci supaya dapat dibayangkan di dalam minda dan cuba terjemahkan.

8. Penggunaan Gambarajah

- Carta pai dan graf bar boleh membantu mengingati maklumat yang ada kaitannya dengan kuantiti.

- Garisan masa, carta aliran, piramid dan susunan tangga lebih sesuai d igunakan untuk mengingati maklumat dalam bentuk peraturan, cara dan langkah -langkah tertentu yang mempunyai susunan tetap.

- Cara ini boleh membantu pelajar mengulangkaji pelajaran dalam menghadapi peperiksaan. Ia juga meringkaskan nota panjang menjadi pendek, jelas serta menarik.

9. Penggunaan Penanda Wacana

- Teknik ini menghubungkan beberapa fakta daripada satu idea kepada satu idea yang mempunyai kesinambungannya.

- Penanda wacana lebih berkesan sekiranya seringkali digunakan.

10. Penggunaan Soalan

- Dapat membantu menjurustumpukan maklumat umum kepada maklumat penting yang perlu diingati.

- Cara ini juga memudahkan proses penyelidikan, pembacaan, pengulangkajian dan pembelajaran dilaksanakan.

** Dipetik dari blog Score A programme

MaTlAmAt !!!!

MATLAMAT

Salam,

Di sini, saya dengan semangat yang berkobar ingin menetapkan matlamat saya menjadi salah seorang ahli dan Consultant Score A Programme yang berjaya . Di samping ingin melihat kejayaan anak-anak, tidak kira anak sendiri atau anak saudara atau anak- anak rakan saya, saya juga ingin berjaya sebagai seorang Usahawan yang boleh menjana pendapatan 5 angka sebulan dalam masa 6 bulan.

Matlamat saya:

  1. Melangsai segala utang-utang(esp kredit kad) pada Feb 2010
  2. Mencapai pendapatan RM30,000 pada Mei 2010
  3. Membawa Ibu bapa dan anak-anak Umrah/Haji pada Sept 2010
  4. Membeli kereta Toyota Wish Pada Disember 2010
  5. Membina Mahligai Idaman pada Jan 2011

Kita juga kena redha bahawa, Allah telah pun menetapkan rezeki masing-masing, namun jika kita tidak langsung mencuba maka kita telah pun menutup pintu rezeki kita. Jika kita mencuba dan berusaha ke arah itu, sememangkan ada ganjaran telah tersedia untuk kita di sebalik usaha itu. Jadi, mari kita mulakan. Jangan hanya melihat kepada kejayaan orang lain sahaja. Jadikan kejayaan orang lain sebagai pembakar semangat untuk kita bermula sebagai usahawan yang berjaya. Tetapkan matlamat anda sekarang.

Bagaimana menetapkan matlamat kita,

  • Tetapkan Matlamat dan tujuan kita bermatlamat
  • Tentukan halatuju Matlamat kita
  • Tetapkan secara berperingkat dan kita kejar satu persatu
  • Matlamat yang kita set itu perlulah jelas dan kita setkan bilakah kita inginkan matlamat kita tercapai
  • Matlamat yang praktikal.
  • Matlamat perlulah tetap, tidak berubah-ubah
  • Berusaha bersungguh-sungguh kearah matlamat kita
  • Sentiasa ingat kepada matlamat, jika perlu tuliskan matlamat kita di sekeping kertas dan di letakkan di tempat yang kita boleh nampak setiap hari sebagai pemangkin utk kita mengejar matlamat tersebut.
  • Berkongsi matlamat kita, jika kita berkongsi matlamat, kita akan lebih yakin dengan diri kita. Dan kita akan berasa malu jika matlamat kita tidak tercapai, di sini bagus kerana matlamat telah mengejar kita
  • Bertawakal ke arah matlamat kita

Sunday, December 27, 2009

!!! BeRaNi BeRiMpiaN.........

BERANI BERIMPIAN

Kisah ini adalah tentang Monty Roberts, penulis buku The Man Who Listen to The Horse. Sebuah kisah yang memberi inspirasi kepada saya. Saya harap ia juga memberi inspirasi kepada anda. Pemuda ini merupakan anak kepada seorang pelatih kuda. Kehidupan mereka adalah beralih dari satu kandang ke kandang kuda yang lain untuk melatih kuda.

Kisah bermula apabila, pemuda ini berada si sekolah tinggi. Gurunya telah memintanya untuk menulis matlamat dan perkara yang akan dilakukannya apabila meningkat dewasa nanti. Malam itu dia telah membuat keputusan untuk mempunyai ladang penternakan yang luas suatu hari nanti. Pemuda ini mahu ladang itu seluas 200 ekar. Dia telah menulis sejelas-jelasnya tentang ciri-ciri keadaan ladang tersebut. Pemuda ini juga ingin mempunyai rumah berkeluasan 4000 kaki persegi. Dia telah melukis dengan jelas tentang pelan rantai rumah tersebut. Pemuda ini juga telah memastikan di mana rumah tersebut itu berada di ladang perternakan kuda yang seluas 200 ekar itu. Dia telah menulis sebanyak tujuh muka surat untuk menjelaskan impiannya. Dia telah menulis dengan begitu jelas sekali.

Dua hari kemudian, pemuda ini mendapat hasil kerjanya semula.

Keputusan yang didapatinya agak meleset pemikiran kita. Kita mungkin akan berfikir pemuda tersebut mendapat keputusan yang baik berdasarkan apa yang diberikannya. Tetapi malangnya, huruf merah F dan “ jumpa saya selepas kelas ” tertera di hadapan kertasnya.

Pemuda ini kehairanan. Oleh itu selepas kelas pemuda ini pun pergi berjumpa dengan guru tersebut. Dia ingin bertanya kenapa dia mendapat F. Setahunya, dia telah membuat yang terbaik.

Jawab guru tersebut,

”Impian ini adalah mustahil untuk pemuda seperti awak.Awak tidak mempunyai duit. Awak datang daripada keluarga yang hidup tak tetap, suka bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Awak tidak mempunyai sumber.Untuk memiliki ladang perternakan awak perlu mempunyai duit yang banyak.Awak perlu membeli tanah. Awak perlu membayar sejumlah duit yang besar untuk mendapatkan baka yang asli. Dan awak juga perlu membayar tempat untuk menternaknya. Tiada jalan menunjukkan awak mampu melakukannya”

“Kalau awak menulis semula matlamat atau impian awak yang lebih realistik mungkin saya akan mempertimbangkan gred awak”

Pemuda tersebut pun balik ke rumah untuk memikirkannya. Dia mengambil masa yang lama untuk memikirkannya. Bagai ditelan mati emak diluah mati bapa. Dia tidak sanggup membuang impiannya. Tetapi jika dia tidak lakukan demikian keputusan peperiksaannya akan terjejas. Jadi dia pun merujuk kepada bapanya untuk mendapat pandangan.
Bapanya menyuruhnya membuat keputusan sendiri. Menurut bapanya, keputusan ini adalah perkara yang penting megenai kehidupannya. Oleh itu, dia sendiri yang perlu menentukannya.Selepas seminggu memikirkan perkara tersebut, dia pun mengambil keputusan.

Dia akan mengembali kertas kerja tersebut tanpa mengubah matlamatnya. Dia nekad.

“ Cikgu boleh simpan gred yang diberikan cikgu kepada saya tetapi saya tetap akan menyimpan impian saya.”

Beberapa tahun kemudian, apa yang yang digambarkan dalam kertas mula menjadi realiti. Budak tersebut kini memiliki rumah seluas 4000 kaki dan ladang kuda seluas 200 ekar. Kertas tersebut masih lagi disimpannya dan dibingkaikan.

Ketika guru tersebut berjumpa dengan Morty, guru tersebut hanya mampu bercakap,

“Lihat, Monty. Saya rasa saya boleh cakapkannya sekarang. Semasa saya menjadi cikgu awak, saya merupakan pencuri impian. Saya telah mencuri ramai impian budak-budak kecil. Awak sungguh bernasib baik kerana awak tidak pernah putus asa dengan impian awak .“

Kita juga mempunyai cerita Angan-angan Mat Jenin yang akhirnya memakan diri sendiri. Jika anda berimpian, jangan jadi seperti Mat Jenin, usahakan impian anda sehingga berjaya. Insyaallah.

!!! MoTiVaSi !!!

The Mayonnaise Jar

When things in your life seem, almost too much to handle,
When 24 Hours in a day is not enough,
Remember the mayonnaise jar and 2 cups of coffee.

A professor stood before his philosophy class
And had some items in front of him.
When the class began, wordlessly,
He picked up a very large and empty mayonnaise jar
and proceeded to fill it with golf balls.

He then asked the students, if the jar was full.
They agreed that it was.

The professor then picked up a box of pebbles and poured
them into the jar.. He shook the jar lightly.
The pebbles rolled into the open Areas between the golf balls.

He then asked the students again if the jar was full. They agreed it was.

The professor next picked up a box of sand and poured it into the jar.
Of course, the sand filled up everything else.
He asked once more if the jar was full. The students responded with a unanimous ‘yes.’

The professor then produced two cups of coffee from under the table and poured the entire contents into the jar, effectively
filling the empty space between the sand. The students laughed.

‘Now,’ said the professor, as the laughter subsided,
‘I want you to recognize that this jar represents your life.
The golf balls are the important things – family,
children, health, Friends, and Favorite passions ˆ
Things that if everything else was lost and only they remained, Your life would still be full.

The pebbles are the other things that matter like your job, house, and car.

The sand is everything else –The small stuff.

‘If you put the sand into the jar first,’ He continued,
‘there is no room for the pebbles or the golf balls.
The same goes for life.

If you spend all your time and energy on the small stuff,
You will never have room for the things that are important to you.

So…

Pay attention to the things that are critical to your happiness.
Play With your children.
Take time to get medical checkups.
Take your partner out to dinner.

There will always be time to clean the house and fix the disposal.

‘Take care of the golf balls first –
The things that really matter.
Set your priorities. The rest is just sand.’

One of the students raised her hand and inquired what the coffee represented.

The professor smiled.
‘I’m glad you asked’.

It just goes to show you that no matter how full your life may seem,
there’s always room for a couple of cups of coffee with a friend.’

Please share this with other “Golf Balls” and friends

I just did……

....BaGuS....

Sebentar tadi saye buka internet and then saye jumpa sesuatu yang menarik.


Ia adalah 35 PETUA PELAJAR CEMERLANG DARI DR.FADZILAH KAMSAH.



Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:
  1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
  2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
    1. kita ingat 10 % apayang dibaca
    2. kita ingat 20% apa yang didengar
    3. kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
    4. kita ingat 70% apa yang dicakapkan
    5. kita ingat 90% setelah dipraktikkan
  3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
  4. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).

    ...Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya....

  5. Belajar dalam persekitaran kondusif.
    1. pastikan cahaya adalah terang
    2. kurangkan gangguan bunyi
    3. tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
    4. tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
    5. kerusi dan meja menghadap kiblat
    6. jangan lupa untuk senyum
  6. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
  7. Mengulang kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
  8. Tahu teknik merangsang memori:
    1. memasukkan maklumat dalam memori (registration)
    2. menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
    3. mengingat kembali (recall)
    4. menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
  9. Sentiasa awal dan mendahului:
    1. persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
    2. pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
    3. belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
    4. untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
  10. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
  11. Mempunyai teknik membaca yang betul:
    1. duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
    2. memberikan tumpuan sepanuhnya
    3. menggunakan jari telunjuk untuk membaca
    4. menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
  12. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
  13. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
  14. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
  15. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
  16. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
  17. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
  18. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
  19. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
  20. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
  21. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
  22. Tahu petua mengulang kaji
    1. cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
    2. siapkan semua 'bekalan' dengan sempurna
    3. duduk tegak dikerusi yang selesa
    4. baca doa penerang hati
    5. baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
    6. fikir dan ingat kembali isi utama
    7. catat/lakar
    8. semak semula ketepatan maklumat
    9. ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
    10. buat rumusan
    11. jawab soalan
    12. tampal maklumat yang rumit di dinding
    13. baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
  23. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
  24. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
    1. jangan makan kepala ikan
    2. jangan makan organ dalaman
    3. jangan minum semasa makan
    4. jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
    5. jangan melihat kemaluan
    6. jangan melihat buih
    7. jangan membaca nama pada batu nisan
    8. banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
    9. banyakkan makan kismis, kurma dan madu
    10. banyakkan makan kekacang
    11. pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
    12. jangan makan sehingga terlalu kenyang
    13. jangan kencing berdiri
  25. Tahu kemahiran mengingat:
    1. tampal nota-nota penting di dinding
    2. tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
    3. gunakan kaedah akronim
    4. reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
    5. pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil
  26. Cekap mengatur jadual belajar:
    1. mempunyai jadual belajar
    2. patuh kepada jadual
    3. buat jadual yang boleh diikuti
  27. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
  28. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
  29. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
  30. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
  31. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
  32. Pelbagaikan tempat belajar.
  33. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
  34. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
  35. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
    1. taat kepada Allah
    2. mendirikan sembahyang
    3. menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
    4. hormati & sayangi guru
    5. bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
    6. suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
    7. membantu rakan yang memerlukan
    8. berdoa dan bersyukur kepada Allah
    9. sentiasa bertawakal
    10. mahir dalam setiap mata pelajaran
Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat. :)